Plany na rozwój transportu intermodalnego w Polsce

Plany na rozwój transportu intermodalnego w Polsce

Plany na rozwój transportu intermodalnego w Polsce

Multimodalny transport cieszy się coraz większą popularnością w naszym kraju. Polega on na tym, że dostawa ładunku jest wykonywana kilkoma różnymi metodami, ale całość odbywa się w wygodny i szybki sposób dla odbiorcy końcowego. Plany rozwojowe kombinowanego transportu w PolsceRozwój takiego transportu to główny priorytet jakie ma Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, co można było wywnioskować po liście, jaki napisany został do uczestników zorganizowanego w Gdańsku IV Forum Transportu Intermodalnego. Jednym z głównych założeń, które podjęto jest uzyskanie w roku 2020 udziału transportu w wysokości 6 procent w całościowym kolejowym transporcie. Ocenia się, że aktualnie poziom ten będzie wynosił około pięciu, jednak dynamiczny wzrost daje sporo nadziei na to, że planowane cele zostaną osiągnięte. Na obecną chwilę rynek tego transportu jest na stabilnym poziomie, ale cały czas trwa jego rozwój. Cały czas liderem jest PKP Cardio, z udziałem blisko 50 procent, ale DB Schenker Rail Polska SA oraz Lotos Polska cały czas próbują zdobyć większe udziały.

Aby planowane cele udało się osiągnąć jest potrzebne nie tylko odpowiednie zainteresowanie klientów, ale także odpowiednia infrastruktura. Dlatego też w zaplanowanych pracach na najbliższe lata znalazło się sporo inwestycji które się wiążą z modernizacją i rozbudową systemu kolei. Zgodnie z z postanowieniami Krajowego Planu kolejowego, który został przyjęty w ubiegłym roku we wrześniu, do 2023 roku planowane jest wydanie blisko siedemdziesiąt miliardów złotych, z których około dwóch trzecich będzie otrzymane z unijnych funduszy. To na ten rok właśnie jest w planach zakończenie prac modernizacyjnych najważniejszych fragmentów szlaków kolejowych, dzięki czemu ma powstać spójna sieć o naprawdę wysokich parametrach. Poza tym dużo pieniędzy ma być przeznaczonych na budowę i wyposażenie centrów logistycznych oraz terminali, a także na poprawę jakości taboru. Planuje się również zmniejszenie stawek za dostęp do kolejowych sieci dla firm, które oferują transporty intermodalne, po wykonaniu koniecznych zmian w przepisach taka możliwość jak najbardziej by była.