Symboliczne otwarcie nowego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.

Symboliczne otwarcie nowego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.

Otwarcie w symboliczny sposób współczesnego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy.

Najważniejszą metodą transportu różnych towarów z Chin do krajów europejskich są ogromne jednostki kontenerowe, mogące równocześnie pomieścić na swoim pokładzie nawet kilkanaście tysięcy tradycyjnych kontenerów. Przewóz morski posiada liczne zalety, jest stosunkowo bezpieczny, tani, a dobrze rozwinięta infrastruktura portowa daje duże możliwości obsługi transportowanych ładunków. Lecz jego główną wadą jest czas, ponieważ przeciętnie na przepłynięcie trasy między danymi miastami potrzebne będzie kilka tygodni. Dlatego też spedytorzy szukają rozmaitych pomysłów na przyspieszenie przewozu ładunków, na przykład używając do tego kolei. Jak się okazuje, transport kontenerów przygotowanymi w odpowiedni sposób pociągami ma liczne zalety, które przyczyniają się do jeszcze większej jego popularności. Przede wszystkim duże znaczenie ma czas, w niejednym przypadku klienci nie będą mogli czekać tak długo na zamówione towary, więc wybierali znacznie kosztowniejsze paczki lotnicze. Teraz podróż kolejowego składu między Chinami a Europą będzie trwała maksymalnie kilkanaście dni, a przy tym będzie o jedną trzecią tańsza niż samolot.

Pierwsze połączenia kolejowe między Polską a Chinami zostały uruchomione już przed trzema laty, jednostki dostarczały kontenery na stację w Łodzi, a potem musiały wracać puste. W bieżącym roku w czerwcu nastąpił następny istotny krok w handlowej wymianie między Azją a Europą, czyli w symboliczny sposób uruchomiony został nowy Jedwabny Szlak. Symbol ten stanowił skład towarowy który jechał z Chengdu do stolicy, wiozący w 22 kontenerach części do samochodów i elektronikę. Symboliczne inauguracja współczesnego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Azją a Europą.
Skład ten ruszył z początkowej stacji 8 czerwca ubiegłego roku i po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów i prawie dwóch tygodniach podróży pojawił się w Warszawie. Wszystko będzie wskazywać na to, że trasa ta będzie często wybierana przez odbiorców, ze względu na szybkość przewozu i dość niskie koszty. Poza tym firmy z naszego kraju dokładają starań, żeby kontenery nie wracały puste jak do tej pory, ale wypełnione naszymi produktami spożywczymi, między innymi sokami, owocami czy też wyrobami cukierniczymi. Dzięki temu ogólne koszty transportu mogą się sporo obniżyć, a to z kolei da jeszcze lepszą konkurencyjność składom kolejowym.